Rabu, 21 Disember 2011

Smart Growth

PERTUMBUHAN PINTAR 


gambar 1 : Contoh gambaran ilustrasi tentang konsep bandar mampan.


Pertumbuhan Pintar adalah salah satu cara untuk mewujudkan masyarakat yang dirancang, dan mengelakkan isu-isu yang berkaitan dengan perebakan bandar. Ini termasuk jenis pembangunan yang progresif seperti pengangkutan, pembinaan, dan perancangan jalan raya yang terdiri daripada pelbagai pilihan.
Pertumbuhan pintar adalah teori pertumbuhan dan pembangunan berpusat. Ia juga termasuk kaedah mesra alam sekitar bagi pembaharuan bandar. Biasanya termasuk bangunan dan penempatan perniagaan dalam jarak berjalan kaki atau berbasikal.
Ini jenis urbanisme baru memberi tumpuan kepada beberapa tujuan utama iaitu meningkatkan pilihan penduduk untuk pekerjaan, pengangkutan, perumahan, meningkatkan kesihatan orang ramai, dan mewujudkan bandar di seluruh ekuiti dari segi kos dan faedah pembangunan. Ia juga melindungi sumber-sumber kebudayaan dan semula jadi kawasan itu. Matlamat ini semua berpunca dari nilai-nilai masyarakat dan kemampanan.
Pilihan Perumahan dalam program pertumbuhan pintar berlainan warna. Teori itu sendiri memerlukan banyak jenis perumahan yang akan disediakan dalam usaha untuk berfungsi. Ia menggabungkan kedai-kedai, jenis rumah, sekolah, dan pejabat-pejabat dalam kawasan kejiranan yang menyediakan pelbagai menyenangkan hidup di samping akses mudah dengan keperluan komuniti. Dari sudut alam sekitar ia mengurangkan keperluan untuk pengangkutan bermotor. Maka udara bandar menjadi sihat dan kurang kesan ekologi.
Pertumbuhan pintar memberi tumpuan kepada mengelakkan perebakan pinggir bandar dan penggunaan kenderaan persendirian, sebaliknya mereka bentuk dan membangunkan kawasan bandar yang lebih padat di mana penduduk boleh berjalan, berbasikal, atau menggunakan transit awam untuk pergi kerja, sekolah, kedai-kedai, dan rekreasi. Pertumbuhan pintar sebagai satu cara mengelakkan atau mengurangkan kesesakan lalu lintas, masalah alam sekitar dan kerosakan bandar.

Ahad, 18 Disember 2011

TOD dalam perancangan bandar smart growth

Contoh pengankutan awam yang mesra alam. (TOD)

Transit Oriented Development

Transit-oriented development / Pembangunan berorientasikan sistem transit
Transit-oriented development (Tod) adalah kawasan yang bercampur kediaman atau komersial yang direka untuk memaksimumkan akses kepada pengangkutan awam, dan menggabungkan ciri-ciri untuk menggalakkan bilangan penumpang transit. Kejiranan Tod biasanya berpusat dengan stesen transit atau tempat berhenti (stesen kereta api, stesen metro, perhentian trem, atau perhentian bas), dikelilingi oleh pembangunan yang agak berkepadatan tinggi dengan berperingkat-peringkat yang lebih rendah kepadatan pembangunan yang merebak keluar dari pusat. TODs amnya adalah terletak dalam lingkungan satu perempat ke satu setengah batu (400-800 m) dari hentian transit, kerana ini dianggap sebagai satu skala yang sesuai untuk pejalan kaki. Prinsip Tod yang bersepadu dalam perancangan, termasuk promosi basikal untuk kegunaan tempatan.
         
Gambar1 : Aplikasi sistem TOD dalam perancangan bandar smart growth.
Pembangunan berorientasikan transit adalah dibezakan oleh sesetengah pegawai perancangan daripada "pembangunan-hampiran transit kerana ia mengandungi ciri-ciri khusus yang direka untuk menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dan membezakan pembangunan kawasan pinggir bandar.  Contoh ciri-ciri ini termasuk pembangunan bercampur yang akan menggunakan transit setiap sehari, pejalan kaki, kemudahan seperti lintasan pejalan kaki yang berkualiti tinggi kerana mereka menjadi lebih jauh dari nod pengangkutan awam. Satu lagi ciri utama pembangunan berorientasikan transit yang membezakan ia daripada "pembangunan-hampiran transit" kerana mengurangkan jumlah tempat letak kereta untuk kenderaan peribadi. Ia bertujuan untuk mengurangkan pergantungan kereta dan meningkatkan penggunaan transit awam.

Contoh bandar pertama yang mengaplikasikan system TOD dalam sistem pengankutan bandarnya, Curitiba, Brazil

Jalan November 15, iaitu jalan utama di bandar

Salah satu contoh yang terawal, dan yang paling berjaya ialah Tod di bandar Curitiba, Brazil. Curitiba telah dianjurkan ke koridor pengangkutan terawal lagi dalam sejarah. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ia telah bersepadu zon dan pengangkutan ke tempat pembangunan berkepadatan tinggi di sebelah pengangkutan kapasiti yang tinggi. Sejak kegagalan pertama disebabkan oleh kekurangan pembiayaan, kini Curitiba telah memberi tumpuan kepada bekerja dengan bentuk ekonomi infrastruktur, jadi ia telah mengaturkan penyesuaian yang unik, seperti laluan bas dengan sistem laluan, akses yang terhad dan kelajuan yang sama dengan sistem kereta bawah tanah. Sumber inovasi di Curitiba telah menjadi satu bentuk yang unik dalam perancangan bandar

Tod juga dapat mengurangkan kos pengangkutan, yang boleh memberi kesan yang lebih besar ke atas isi rumah kerana mereka menghabiskan sebahagian besar daripada pendapatan mereka untuk pengangkutan berbanding dengan isi rumah berpendapatan tinggi. Rakyat berpendapatan rendah juga kurang cenderung untuk memiliki kenderaan peribadi dan oleh itu lebih cenderung untuk bergantung pada pengangkutan awam untuk ke tempat kerja, akses transit satu keperluan bagi kejayaan ekonomi mereka.