Rabu, 21 Disember 2011

Smart Growth

PERTUMBUHAN PINTAR 


gambar 1 : Contoh gambaran ilustrasi tentang konsep bandar mampan.


Pertumbuhan Pintar adalah salah satu cara untuk mewujudkan masyarakat yang dirancang, dan mengelakkan isu-isu yang berkaitan dengan perebakan bandar. Ini termasuk jenis pembangunan yang progresif seperti pengangkutan, pembinaan, dan perancangan jalan raya yang terdiri daripada pelbagai pilihan.
Pertumbuhan pintar adalah teori pertumbuhan dan pembangunan berpusat. Ia juga termasuk kaedah mesra alam sekitar bagi pembaharuan bandar. Biasanya termasuk bangunan dan penempatan perniagaan dalam jarak berjalan kaki atau berbasikal.
Ini jenis urbanisme baru memberi tumpuan kepada beberapa tujuan utama iaitu meningkatkan pilihan penduduk untuk pekerjaan, pengangkutan, perumahan, meningkatkan kesihatan orang ramai, dan mewujudkan bandar di seluruh ekuiti dari segi kos dan faedah pembangunan. Ia juga melindungi sumber-sumber kebudayaan dan semula jadi kawasan itu. Matlamat ini semua berpunca dari nilai-nilai masyarakat dan kemampanan.
Pilihan Perumahan dalam program pertumbuhan pintar berlainan warna. Teori itu sendiri memerlukan banyak jenis perumahan yang akan disediakan dalam usaha untuk berfungsi. Ia menggabungkan kedai-kedai, jenis rumah, sekolah, dan pejabat-pejabat dalam kawasan kejiranan yang menyediakan pelbagai menyenangkan hidup di samping akses mudah dengan keperluan komuniti. Dari sudut alam sekitar ia mengurangkan keperluan untuk pengangkutan bermotor. Maka udara bandar menjadi sihat dan kurang kesan ekologi.
Pertumbuhan pintar memberi tumpuan kepada mengelakkan perebakan pinggir bandar dan penggunaan kenderaan persendirian, sebaliknya mereka bentuk dan membangunkan kawasan bandar yang lebih padat di mana penduduk boleh berjalan, berbasikal, atau menggunakan transit awam untuk pergi kerja, sekolah, kedai-kedai, dan rekreasi. Pertumbuhan pintar sebagai satu cara mengelakkan atau mengurangkan kesesakan lalu lintas, masalah alam sekitar dan kerosakan bandar.