Khamis, 8 Disember 2011

kajian tentang urban sprawl

Perebakan bandar = “urban sprawl” dari kaca mata kajian perancangan.
Perebakan bandar sebagai proses di mana perluasan pembangunan di seluruh landskap jauh dari pertumbuhan penduduk. Perebakan seperti landskap yang mewujudkan mempunyai empat dimensi iaitu jumlah penduduk yang secara meluas tersebar dalam pembangunan ketumpatan rendah dipisahkan oleh rumah, kedai-kedai, dan tempat kerja. Rangkaian jalan-jalan yang ditandakan oleh blok besar dan akses yang kekurangan aktiviti yang jelas, yang berkembang maju pusat, seperti downtowns dan pusat-pusat bandar. Kebanyakan ciri-ciri lain yang biasanya dikaitkan dengan perebakan bandar ialah kekurangan pilihan pengangkutan, keseragaman relatif pilihan perumahan atau kesukaran berjalan.
Berdasarkan kepada kajian yang telah dibuat oleh Reid Ewing, Rutgers University, Rolf Pendall, Cornell University, Don Chen, Smart Growth America. Terdapat 4 Indeks faktor perebakan bandar:
1.      Kepadatan penduduk
2.      Gabungan kejiranan rumah, pekerjaan, dan perkhidmatan
3.      Kekuatan pusat aktiviti dan downtowns
4.      Akses kepada rangkaian jalan

Kesan perebakan bandar
Kualiti Hidup cenderung untuk memandu jarak yang lebih besar kerana jarak perjalanan yang jauh dari tempat kerja, setiap orang mempunyai lebih banyak kereta, bernafas dengan udara yang lebih tercemar, menghadapi risiko yang lebih besar kematian lalu lintas dan berjalan dan menggunakan transit kurang.

·         Kenaikan kadar pemilikan memandu dan kenderaan.
Kajian menunjukkan bahawa ini bukan semata-mata satu perkara kemewahan yang lebih besar atau lebih kecil, walaupun mengawal pendapatan isi rumah lebih cenderung untuk menanggung perbelanjaan kenderaan tambahan di kawasan yang luas.

·         Peningkatan paras pencemaran ozon
Kajian mendapati bahawa tahap perebakan bandar sangat berkait rapat dengan
pencemaran ozon maksimum daripada pendapatan per kapita atau tahap pekerjaan. Perbezaan dalam puncak ozon muncul cukup signifikan bermakna perbezaan antara sampai atau gagal untuk memenuhi standard berasaskan kesihatan persekutuan. Kegagalan untuk mencapai standard bukan hanya imperils kesihatan kanak-kanak dan lain-lain populasi yang terdedah, tetapi juga mata pelajaran daerah untuk rakit langkah-langkah pematuhan ketat.

·         Risiko yang lebih besar kemalangan maut
Penduduk kawasan-kawasan yang luas lebih banyak berlaku risiko yang lebih besar mati dalam kemalangan kereta, penyelidikan menunjukkan kadar kematian yang tinggi di kawasan-kawasan yang sibuk, yang lebih mungkin berkaitan dengan jumlah memandu, atau memandu laju di jalan arterials dan lebuh raya berkelajuan tinggi yang lebih tinggi, berbanding dengan memandu di jalan-jalan bandar yang lebih kecil di mana kelajuan adalah lebih rendah. Kelajuan adalah faktor utama dalam berlaku kemalangan.

·         Kadar tertekan berjalan dan penggunaan pengangkutan alternatif
Dalam lebih banyak tempat-tempat yang luas, ramai orang bekerja adalah kurang cenderung untuk mengambil bas atau kereta api atau berjalan kaki. Dua kali ganda sebahagian penduduk mengambil transit awam untuk bekerja di relatif kawasan metro bukan yang luas dibandingkan dengan skor purata di bawah. Begitu juga, beribu-ribu lagi penduduk berjalan kaki untuk bekerja di kawasan-kawasan tersebut kurang.

·         Tiada perbezaan yang signifikan dalam kelewatan kesesakan
Penyelidikan mendapati bahawa pameran metros yang luas agak sama kelewatan kesesakan sebagai kawasan-kawasan lain. Ini cabaran yang dicari mendakwa bahawa kawasan boleh  meyebabkan mereka berjalan keluar daripada kesesakan.

Dasar Cadangan
1) pelaburan untuk komuniti dan memberi lebih peluang perumahan.
2) membaikpulih hartanah terbengkalai.
3) Menggalakkan pembangunan baru atau pembangunan semula dalam bidang sudah built up
4) Mewujudkan bandar baru yang berkembang maju, pusat campuran untuk kepelbagaian aktiviti.
5) Strategi pertumbuhan pengurusan sokongan.
6) Polisi pengangkutan yang lengkap dan pertumbuhan yang lebih bijak.