Khamis, 8 Disember 2011

Definisi Urban Sprawl dan Keburukannya

Subjek berkaitan dengan Bandar dan Luar Bandar penting bagi seorang perancang bandar untuk mengetahui tentang perbezaan, keadaan, baik buruk dan juga isu sebenar berkaitan bandar, pinggir bandar dan juga luar bandar.
Subjek yang sy belajar sem ni (2011/2012) lebih fokus kepada 2 tajuk utama iaitu:
1.   “Urban Sprawl”
2.  “Smart Growth”
Korang tau tak pe makna “urban sprawl” & “smarth growth”? Sebenarnya maksudnya ialah….
“Urban Sprawl” bermaksud perebakan bandar atau juga dikenali sebagai perebakan bandar ke luar bandar serta termasuk pinggir bandar yang berkepadatan rendah dan secara automatik bergantung kepada pembangunan ke atas tanah kawasan luar bandar, pengasingan yang tinggi daripada penggunaan tanah (contohnya kedai-kedai dan kediaman), serta pelbagai reka bentuk ciri-ciri yang mendorong pergantungan kepada kemudahan pengankutan amat tinggi. Perebakan bandar menyebabkan berlakunya pembangunan yang tidak terkawal di sekitar pinggir bandar. Single-zoning kegunaan juga sebahagian dari perebakan bandar. Pendekatan perancangan bandar memisahkan kawasan kediaman, perdagangan, dan perindustrian antara satu sama lain, biasanya oleh jarak yang tidak kondusif dengan berjalan kaki dan dengan itu meningkatkan kepentingan pada penggunaan kenderaan. Walaupun pengangkutan awam adalah biasa terdapat di pinggir bandar, kebanyakan kawasan-kawasan ini amat bergantung kepada kereta. Perebakan bandar biasa berlaku di pusat bandar utama seperti contoh Bandar Raya Kuala Lumpur.

Kesan perebakan bandar akan menyebabkan peningkatan jumlah populasi penduduk. Perebakan bandar terjadi apabila bilangan penduduk disesebuah kawasan bandar melebihi daripada lingkungan keluasan kawasan bandar menyebabkan ramai penduduk menetap di pinggir bandar untuk memudahkan mereka pergi ke bandar samada untuk bekerja, belajar, berbelanja dan lain-lain tujuan. Disebabkan jarak antara bandar ke pinggir bandar agak jauh menyebabkan penduduk di pinggir bandar memerlukan kenderaan untuk bergerak. Dengan membangunnya sektor industri berat seperti HICOM terutamanya bagi pembuatan kereta negara menyebabkan ramai penduduk mampu memiliki kenderaan sendiri dan kurang menggunakan pengankutan awam yang disediakan. Hal ini menyebabkan bilangan kenderaan semakin bertambah akhirnya kebergantungan yang melampau pada kenderaan sendiri ini menyebabkan berlakunya masalah pencemaran udara yang boleh mengancam kesihatan manusia. Asap yang dikeluarkan oleh kenderaan mengandungi karbon monoksida yang berbahaya kepada  pernafasan manusia dan sistem respirasi dalam badan.
Selain itu, kesan berlakunya perebakan bandar ini juga membawa kepada masalah migrasi yang tinggi di kalangan penduduk. Kebanyakkan pendatang asing sanggup datang ke negara ini untuk mendapatkan peluang pekerjaan yang ada di kawasan bandar ini. Maka wujudlah perubahan sosioekonomi di kalangan penduduk dan sektor ekonomi negara. Dari segi sosial, penduduk yang berbagai kaum, bangsa dan agama tinggal bersama dalam satu kawasan, masing-masing berlumba-lumba untuk merebut peluang pekerjaan yang ada sehingga menyebabkan kebanyakkan sektor ekonomi negara didominasi oleh pendatang asing.  
Di samping itu juga, perebakan bandar mengakibatkan perindustrian luar bandar menjadi semakin dekat dengan petempatan penduduk. Walaupun pada asalnya kawasan perindustrian telah diwujudkan jauh dari petempatan, namun akibat perebakan bandar yang melampau, meyebabkan kawasan perumahan baru sentiasa dijalankan melebihi garis sempadan bandar sehingga kawasan perumahan berada semakin dekat dengan kawasan perindustrian. Jika kita perhatikan kawasan perindustrian biasanya mempunyai beberapa buah bangunan yang besar sahaja, namun disebalik aktiviti perindustrian yang dijalankan menyebabkan banyak berlaku masalah pencemaran kepada alam dan juga manusia. Sebagai contoh berlaku banyak pencemaran terhadap alam sekitar seperti masalah pencemaran udara akibat dari pelepasan asap kilang yang berbahaya. Pencemaran air pula berlaku apabila sesebuah kilang tersebut membuang sisa buangan yang bertoksik ke dalam sungai sehingga menyebabkan sungai menjadi kotor, hidupan akuatik mati dan pelbagai lagi masalah lain.  
Kesimpulannya dapat kita fahami bahawa perebakan bandar sebenarnya membawa banyak kesan tidak baik kepada masyarakat. Seharusnya masalah ini diatasi dengan segera agar dapat mengurangkan kesan yang akan terjadi terhadap kehidupan masyarakat. Perkara ini amat penting dan memerlukan perancangan bandar yang bijak supaya dapat meningkatkan serta mewujudkan taraf kualiti kehidupan komuniti dan persekitaran yang mampan.